Maria Helleberg

Vilde kvinder, milde kvinder

Maria Helleberg

Maria Helleberg er med rette blevet kaldt den historiske romans dronning og har vundet både kritikernes anerkendelse og et stort publikum for sine indlevende fortællinger om nogle af Danmarkshistoriens mest utrolige skæbner, fantastiske kærlighedshistorier og dramatiske begivenheder.

Læs mere

Kvinder - i hvert fald i de førende kredse - kunne omkring år 1800 leve et meget friere liv end deres formødre. Det blev kun en lille tidslomme med frihed, for allerede omkring 1825 begynder mulighederne igen at lukke sig.

Man skulle helt ind i det 20. århundrede, før kvinder igen for alvor kunne sprænge grænser og leve selvstændigt. Der er opstået en del misforståelser omkring denne frie periode, og Maria Helleberg vil med VILDE KVINDER, MILDE KVINDER vise, hvor overskridende der (også) blev levet i guldalderens borgerlighed. Her er i levende biografisk form tolv kvindeliv fra guldalderen. Tre inspirationskilder og formødre fra Frankrig og ni danske kvinder. Med Kamma Rahbek og Thomasine Gyllembourg som et par af de bredest kendte. Vilde kvinder, milde kvinder, der kunne andet end at "sværme i lunde" eller passe "kvindens profession" - ægteskabet!

”Maria Helleberg har udført en mammut bedrift med disse biografier. ”
- Ide Hejlskov, BT

”Med VILDE KVINDER, MILDE KVINDER danser Helleberg virtuost i grænselandet mellem historieskrivning eller romankunst. Helleberg benævner den historisk-biografiske roman som et indlevelsesprojekt med format og peger på historieskrivningens grænser. ”
- Signe Lindskov Hansen, Information

Køb bogen

Klik på de grønne links og se de forskellige varianter af denne titel

Jeg er interesseret i denne titel som Bog , 2.

Camilla Hübbe
Tavs
Pris
249,95 kr.
Forlag
Høst & Søn
Type
Hæftet
ISBN
9788763820011
Udgivet
16.05.2012
Sider
168
Illustrator
Rasmus Meisler
Omslagsgrafiker
Rasmus Meisler
Omslagsillustrator
Rasmus Meisler
Oplæser
Oversætter
Af samme forfatter
  • Leonora Christines liv er et drama uden sidestykke. Det er fortællingen om kongedatteren, der befandt sig bedst i magtens centrum, spillede højt spil og tilbragte 22 år i Blåtårn. Da Leonora Christine træder ind i Blåtårn i 1663, er det til en mørk, uhumsk celle, omgivet af de værste forbrydere. På den anden side af muren, på Københavns Slot, tilbragte hun sin bryllupsnat.Nu huser slottet hendes halvbror, Frederik den 3. og hans magtfulde dronning, som Leonora i sin tid undervurderede katastrofalt. Leonora Christine har siddet fængslet før, og der har altid været en vej ud for den begavede kongedatter. Hun tager kampen op, udtænker et forsvar og broderer en ny virkelighed. Hun kan svigte alt, men ét står fast: Hun forbliver Corfitz’ loyale hustru igennem alt. Dét bliver hendes svage punkt. Leonora Christine er en selvstændig fortsættelse til romanen Kongens kvinder.  Pressen skriver: »Maria Helleberg bevarer suverænt det store overblik i sin maleriske, detaljerige og sansemættede fortælling om Leonora Christine. « **** – Henriette Bacher Lind, Jyllands-Posten »Skildringen af Corfitz Ulfeldt gennem den 15 år yngre hustru er mesterlig […] Forpligtelsen over for både Historien (med stort H) og den fri fantasi går hånd i hånd i Leonora Christine . Den melange behersker Helleberg til fingerspidserne. « – Ulrik Langen, Weekendavisen »...et mageløst portræt af denne arketypiske historiske kvinde. « – Marianne D. Cornett, Nordjyske Stiftstidende »Maria Helleberg demonstrerer atter engang sit talent som formidler af et stykke Danmarkshistorie. Det er gjort underholdende og oplysende. « **** – Henrik Tjalve, Frederiksborg Amts Avis »Det er en vanvittigt god historie, og Helleberg kan i dén grad sit kram. «  **** –FEMINA »Maria Helleberg kan kunsten at gøre de historiske magtkampe og skæbner levende, og Leonora Christinas historie er mere dramatisk end de fleste Hollywood-film.« – FEMINA

  • Et interessant stykke Danmarkshistorie skildres her med Christian den 4. (1577-1648), en af de største og mest folkekære konger, som omdrejningspunkt. KONGENS KVINDER fortæller om de tre kvinder, som styrede manden, der styrede landet. Christian d. 4 satte sit præg på kongeriget på godt og ondt. Han kørte riget i sænk militært og økonomisk, rejste ikoniske bygningsværker, og fik et hav af børn med sine mange ægtefæller og elskerinder. KONGENS KVINDER handler om de mest magtfulde kvinder i kongens liv: Den entreprenante adelskvinde, Ellen Marsvin, hendes manipulerbare datter, Kirsten Munk, som hun fik giftet væk til kongen og ikke mindst den egenrådige Vibeke Kruse, Ellen placerer ved hoffet for at aflede kongens opmærksomhed fra hendes datters utroskab, men som snart begyndte at udfordre Ellens ellers så stærke greb om magt og indflydelse hos kongen.    Pressen skriver: »Det er et af dansk histories store dramaer, der her foldes ud i episk form, anekdotefyldt, spændingsladet og levende.« – Jens Henneberg, Nordjyske Stiftstidende ***** – Julia Lahme, Femina »Maria Helleberg skriver så levende i sin seneste historiske roman, at man kan høre Christian IV’s fjerpen kradse hen over papiret. […] Som få formår Maria Helleberg at gabe over både den personlige historie og de store linjer i en fantastisk spændende tid.« ****** – Claus Chr. Koch, Fyens Stiftstidende  

  • Johanne Luise Heibergs vej fra bund til top er grusommere end nogen anden historie fra Guldalderen. Hun er født i en familie, hvor misbrug af enhver art florerer. Men i gøgereden vokser en svane op: smuk, stærk, talentfuld og modig. Ét er Johanne Luise fra barnsben bevidst om: At undgå udnyttelse handler om at stå fast. Hun må værne om kroppen, sproget, tanken. Munden er den vej, undertrykkelsen trænger ind, og senere den port, hvorigennem renselsen kommer: replikkerne. På scenen på Det kongelige Teater bliver hun et rigtigt menneske. Hendes liv er en konstruktion, men den smukkest tænkelige. Johanne Luise Heiberg (f. Pätges, 1812-1890) kom ind på Det Kongelige Teaters balletskole som otteårig. Hun fik hurtigt mindre roller og debuterede som skuespiller i vaudevillen APRILSNARRENE. Tidens største digtere, fra Oehlenschläger til Hertz, skrev roller til hende og med ægteskabet med Johan Ludvig Heiberg, forfatter, dramatiker og senere direktør for Det Kongelige Teater, blev hun guldalderens store danske scenekunstner. Pressen skriver: »… et fintmærkende og følsomt portræt af den store danske skuespillerinde …”Scenesat” er en værdig hyldest til den legendariske skuespillerinde Johanne Louise Heiberg.« ***** – Henriette Bacher Lind, Jyllands-Posten »Maria Hellebergs indlevede skildring af fru Heibergs rædsomme barndom, stærke vilje og frustration er gribende … Maria Helleberg griber kraftfuldt og vedkommende fat i læseren med sit undersøgende blik på en kvindelig kunstners vej til position og ensomhedsfølelse.« ***** – Eva Pohl, Berlingske »… en god og grum og gæv roman om Johanne Luise Heiberg« – Lars Bukdahl, Weekendavisen »Maria Helleberg gør det med sin sædvanlige respekt for de historiske kendsgerninger, og hun sætter som i sine andre historiske romaner ekstra kulør på ved hjælp af den såkaldte digteriske frihed. « – K.E. Watz, Lolland-Falsters Folketidende »Med mageløs præcision giver Helleberg os Hanne, Johanne og fru Heiberg i én bid … en fantastisk bog er det blevet til.« – Marianne D. Comett, Sæby Folkeblad    

  • For første gang fortælles Kamma Rahbeks liv i romanform. Med sin fabelagtige indlevelsesevne giver Maria Helleberg et portræt af en stålsat, følsom og intellektuel kvinde som går sine egne veje og bliver en del af helt unikt stykke Danmarkshistorie. Pressen skriver: »En fin og følsom skildring af dansk guldalders Kamma, der, skønt hun intet efterlod sig, lyser i kredsen af tidens berømtheder.« ***** – Anne Chaplin Hansen, Jyllands-Posten  »Selvfølgelig skal Maria Helleberg som vores fremmeste historiske romanforfatter i almindelighed og guldalderromanforfatter i særdeleshed skrive en roman om Kamma Rahbek … og selvfølgelig har hun skrevet en glimrende, med mellemrum decideret glitrende roman om Kamma Rahbek.« – Lars Bukdahl, Weekendavisen »Maria Helleberg har tegnet et stærkt kvindeportræt af en usentimental og praktisk kvinde i kunstens verden.« **** – Lene Alsing, Jyske Vestkysten »Den sætter gevaldig kulør på en guldaldertid, hvor ydre tab blev opvejet af indre storhed.« **** – Marianne Koch, Fyens Stiftstidende »Hellebergs mestergreb er, at hun i et fængende og tidløst sprog skildrer Kammas livshistorie.« **** – Frank Sebastian Hansen, Ekstra Bladet »Bakkehusets Kamma i et helstøbt portræt … Med mere end 20 historiske romaner bag sig har Maria Helleberg opøvet en sikker evne til at variere stil og udtryksform i forhold til sin hovedperson.« – Vibeke Blaksten, Kristeligt Dagblad »Hun burde skrive sine erindringer. Hun burde skrive, hvordan det var at leve som kvinde. Det nåede Kamma Rahbek desværre ikke, men gennem Maria Hellebergs levende portræt er hun kommet til sin ret.« **** – Maria Groes Eldh, Dagbladenes Bureau **** – Jens Henneberg, Nordjyske Stiftstidende

  • Engelshjerte er romanen om Anne Sophie Reventlow, Frederik den 4’s kone til venstre og siden højre hånd. Romanen begynder i 1742, året før Anne Sophies død. Hun er forvist til Clausholm Slot ved Randers og ser tilbage på sit liv: Anne Sophie møder kong Frederik 4.ved et maskebal på Koldinghus, og de bliver forelskede. Kongen bortfører hende året efter på dramatisk vis og ægter hende til venstre hånd, da han allerede er gift med dronning Louise af Mecklenburg. Ved Louises død i ægter kongen Anne Sophie til højre hånd, og hun får titel af dronning. Frederik og Anne Sophie får seks børn sammen, men ingen overlever de første år. Med sit eminente greb om stof og fortælling beskriver Maria Helleberg ægtefællernes store og tragiske kærlighed. Hun er hans Engelshjerte, men hun kan ikke føde ham en arving. Og da Frederik dør i 1730, bliver hun forvist af sin stedsøn. Som sit livs sidste eventyr bryder hun husarresten og tager til København. Undervejs får hun følgeskab af en gammel vrissen mand, der sidder på Tersløsegaard og græmmes over kirkeklokkernes bimlen: gamle magister Ludvig Holberg.   Pressen skrev: »Anne Sophies skæbne er i sig selv topdramatisk, men det er jo ikke en garanti for en god fortælling. Men netop med sådan et forlæg kan Helleberg få figurerne til at rejse sig med knugende livagtighed … Blev Anne Sophie detroniseret ved Frederik 4.s død i 1730, står Helleberg stadig uantastet som den historiske romans dronning.« – Ulrik Langen, Weekendavisen   »Helleberg skriver levende og underholdende om en kvinde, der traf et ukonventionelt valg ved at lade sig bortføre af kongen.« – May Schack, Politiken   »God historisk underholdning.« **** – Else Cornelius, Berlingske Tidende   

  • Maria Callas er en af operahistoriens største legender. En suveræn stemme. En stor fortolker. En dramatisk kvindeskæbne. I sin bog, der er den første danske biografi, levendegør Maria Helleberg myten Maria Callas. Callas var født i New York i 1923 som Maria Anna Sophie Cecilia Kalogeropoulou af græske forældre. Hun lærte tidligt at balancere mellem en ambitiøs, psykisk syg og dominerende mor og en elsket, svag far. Da Maria var 13, rejste hendes mor fra faderen og tog Maria og søsteren med tilbage til Athen. Ved at lyve sig tre år ældre lykkedes det Maria at komme ind på konservatoriet i Athen, og hermed var vejen banet for en epokeskabende karriere. Callas er ikke bare en stemme, men blev i levende live et ikon. En operaens supermodel og en seriøs klassisk musiker. Maria Helleberg skildrer med stor indsigt Callas’ dramatiske liv, hendes konstante arbejde med at omskabe sig selv, hendes forsøg på at forene det professionelle liv med et moderne privatliv og hendes kamp for at blive holdt af. Et liv, der i 1977 endte som en tragedie. Bogen er illustreret med fotografier fra hele Callas' liv og indeholder en diskografi over alle Callas’ studiooptagelser. ”Operaelskere vil elske bogen. Det vil alle haderne også.” - Jydske Vestkysten ”Hun serverer spændende læsning som mange vil sluge. Callas var i sandhed enestående.” - Jyllands-Posten  

  • DRUKNEHUSET er en roman, der myldrer af liv og indirekte tegner et portræt af afslutningen på Danmarks storhedstid: Slavehandlen ophører, søherredømmet forsvinder, Norge må afstås til Sverige og riget går bankerot. Og midt i det enorme sammenbrud sidder Ernst Schimmelmann. København 1807. I et palæ i Norgesgade (nu Bredgade) tårner problemerne sig op om Kronprinsens finansminister Ernst Schimmelmann. Den offensive neutralitetspolitik, som Schimmelmann selv har været hovedmanden bag, har tirret englænderne, og de diplomatiske forhandlinger er gået i hårdknude. Samtidig er udbyttet af Schimmelmanns sukkerrørsplantager på De Vestindiske Øer mildt sagt elendigt. Han mistænker svindel og kalder sin forvalter og slavefoged hjem fra øerne, så han må forklare sig. Og som om det ikke var nok, finder han en morgen et drivvådt lig lænet mod sin hoveddør. Det ligner en uvenlig hilsen. Men hvad er motivet? Politimand Evensen tilkaldes og begynder sin opklaring. Et net af forbrydelser kommer til syne, som alle har deres udspring på De Vestindiske Øer. Den værste ulykke er stadig i vente, da den engelske flåde stævner ned gennem Øresund. ”Det er, som om samtidsromanen først kan blive groft vellignende, når den foregår for 200 år siden, og som om Maria Helleberg lost in past bliver stadig mere akut nærværende.” - Lars Bukdahl, Weekendavisen ”DRUKNEHUSET er en flot komponeret historie, skrevet med et stort sanseligt schwung, og det er Danmarkshistorie helt uden pynt.” - Else Cornelius, Berlingske Tidende  

  • ALBERTO er en roman om Bertel Thorvaldsen, den danske billedhugger, som på sin karrieres højdepunkt var verdens mest berømte kunstner. Bertel Thorvaldsen vokser op under kummerlige forhold i 1770'ernes København. Faderen er billedskærer og ligesom moderen dranker. Thorvaldsen bliver forældre for sine forældre, som oven i købet slår mønt af sønnens talent for at kunne købe snaps. Men elendigheden skærper hans sanser og gør ham stærk, hvor man mindst ville vente det. Han kommer på Kunstakademiet, men kan ikke ryste sin opvækst af sig. Han er ulærd og utilpasset. I 1797 kommer Thorvaldsen til Rom og bliver ombejlet af digtere og fyrster. Men han fortsætter med at være en outsider i den verden, som hans geni har skaffet ham adgang til. ALBERTO er historien om en kunstner, der på én gang var ydmyg og selvbevidst og aldrig fandt sig helt til rette i den verden, han fik succes i. ”Der er noget magisk over hendes evne til at gøre fortiden nærværende og vedkommende … frem for alt fortæller hun en bragende god historie.” - Jyllands-Posten ”Helleberg er bare så cool og gnistrende og fintfølende og præcis. ” - Weekendavisen  

  • Stor historisk roman fra Maria Helleberg om en af de mest utrolige skæbner i det danske kongehus. Dagmar vokser op i et demokrati, men må som kejserinde af Rusland finde fodfæste i et ældgammelt, enevældigt monarki i et dybt forarmet land. Hun søger politisk indflydelse, men må bøje sig for systemet. Og for det faktum, at hun forbliver en dansker i Rusland. I et sælsomt ægteskab – med broderen til den mand, hun forelskede sig i. Rusland går ind i en dødsspiral under hendes søn, Nikolaj den Anden. Revolutionen bryder ud, og Dagmar tilbringer – under revolution og borgerkrig – to år i husarrest på Krim, inden hun vender tilbage til Danmark, hvor hun tilbringer resten af sine dage. Pressen skriver: »Maria Helleberg formår at skildre miljø og personer, så alt synes at vokse lyslevende op for vore øjne og hjerner.« – Inge Holm Knudsen, Fyns Stiftstidende

  • Hun var datter af hertugen af Augustenborg og prinsesse Louise Augusta, Struensee og dronning Caroline Mathildes "kærlighedsbarn". Fra forældrene arver hun sin skønhed, men også det helvede, som de gjorde hendes barndomshjem til efter deres ægteskabs sammenbrud. Hun ville for enhver pris væk hjemmefra og forelsker sig voldsomt i sin ti år ældre gudfar, prins Christian Frederik. Han er fraskilt og har rygte som skørtejæger, alligevel gør hun ham og deres ægteskab til sit livs projekt. Hun kommer på en hård prøve, men hårdest da de pludselig ser ud til at skulle blive Danmarks næste kongepar: Christian den Ottende og dronning Caroline Amalie. Med Dronningeskolen har Maria Helleberg skrevet en stor roman om det tredje led i den kvindelinje, som dramatisk har præget vores historie. ”Altafgørende for projektets kunstneriske succes er imidlertid Hellebergs eksemplariske stilistiske cool og fortællemæssige underspil (nu og da grænsende til decideret minimalisme). Her skal ikke tegnes familietræer eller prales med belæsthed, her skal med respekt og solidaritet fortælles klart og præcist i og fra det enkelte nu, så det bliver så godt som nyt.” - Lars Bukdahl, Weekendavisen  

  • Kleopatra bliver født år 69 før Kristus og er allerede som lille pige en vigtig brik i kampen om kongemagten i Egypten. Hævet over sine omgivelser i en gudelignende status, men samtidig kastebold mellem magtspillerne og næsten konstant i livsfare. Da Cæsar under den truende borgerkrig i Romerriget tager til Egypten, tvinger den tyveårige Kleopatra sig adgang til ham, og et af verdenshistoriens berømteste kærlighedsforhold begynder. Cæsar er midt i halvtredserne og verdens mægtigste mand, men trods den voldsomme forskel i alder og position opstår der en følelsesmæssigt ægte og på en mærkelig måde også ligeværdig forbindelse. Begge på samfundets øverste trin og helt uden jævnbyrdige finder de hinanden i mere end fysisk fortrolighed. Maria Helleberg har igen skrevet en medrivende historisk roman, som også er en tidløs gennemlysning af et kraftigt og kompliceret forhold mellem en mand og en kvinde. ” Maria Helleberg forstår som altid at komponere en roman, der baseret på historiske facts, fænger og fanger.” - Else Højgaard, Jydske Vestkysten ” Der er ingen vej udenom: Man må overgive sig, når Maria Helleberg ser Cæsar og Kleopatra i kortene, og uden at ryste på hånden får os til at føle deres heftige kærlighed.” - BT  

  • Vi er i Rom, år 58 før Kristi fødsel. Som 24-årig er Valeria Messalla blevet skilt efter ni års barnløst ægteskab, og hun bor nu hos sin bror og hans familie, til glæde for ingen af parterne. En dag under en gladiator kamp tiltrækker hun sig diktatoren Sullas opmærksomhed. En måned efter er de gift. Her fortæller Valeria sin historie til datteren – en farverig og sansemættet skildring af det gamle Rom, af kærlighed i lyst og nød og i dens mest fantasifulde former. ”VALERIA er en rammende og følelsestæt roman om kroppens lidenskaber og mange slags menneskeligt begær. Det er også en fængslende skildring fra det gamle Rom med indsigt i historie og kultur. Valerias belæsthed gør det muligt for Maria Helleberg elegant at føre sin læser gennem antikkens litteratur med ubesværet anbragte citater af Sappho, Cato, Catullus, Epikur og Anakreon … VALERIA er en stor, underholdende og flot historisk roman, fyldt med kønsdrift, hjertets lydige underkastelse til afgrundens rand og med forgængelighedens dystre tragedie.” - Hans Andersen, Jyllands-Posten  

  • Året er 1776. Stilen er rokoko. Stærk parfume bølger gennem de endeløse gange på Christiansborg. Alt er manerer og teater, og enhver handling styres af etiketten. Kongen er sytten og gal. Dronningen er femten og hedder Caroline Mathilde. Verden er af lave. Caroline leder efter en mand, der kan styre Rigerne og finder ham – i Struensee. Resten er kendt – og dog. Mathilde. Magt og måske er også historien om et begavet barn, der bliver for tidligt voksen, og om et liv, der kun lige når at udfolde sig, før det er for sent. Pressen skrev: »Mathilde. Magt og måskeer fremragende både som kærlighedsroman, som atmosfærefyldt tidsskildring og som idehistorisk syntese.« – Jyllands-Posten

  • Officielt var hun kongedatter, men alle vidste jo, at hun var Struensees horeunge med den landsforviste dronning, Caroline Mathilde. Louise Augusta voksede op ved hoffet med sin bror, Kronprinsen, som eneste ven. Han elskede og vogtede over hende livet ud. Han arrangerede hendes ægteskab med hertugen af Augustenborg, som først var et helvede, siden det sødeste erotiske parforhold, og så igen - efter indgriben af den elskede bror - et helvede af et ægteskabsdrama. Louise Augusta blev mor til to af Danmarks mest berygtede landsforrædere, men også til en senere dronning. Hun var revolutionær som sin henrettede far og en sanselig aristokrat samtidig. ”I KÆRLIGHEDSBARN om prinsesse Louise Augusta behersker Maria Helleberg romanens store personlige og politiske apparat med en imponerende ubesværet overlegenhed.” - Jens Kistrup, Weekendavisen  

Se flere

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK