Forfatter

Peter Høeg

Peter Høeg debuterede i 1988 med romanen Forestilling om det tyvende århundrede. Siden fulgte Fortællinger om natten (1990), Frøken Smillas fornemmelser for sne (1992), De måske egnede (1993) og Kvinden og aben (1996) , Den stille pige (2006), Elefantpassernes børn (2010) samt Effekten af Susan (2014). Peter Høegs romaner er udkommet i 33 lande.

Peter Høeg er født i 1957 og vokset op i København. Han har en baggrund i sport, dans og teater, og han er mag. art. i litteraturvidenskab. Han har arbejdet som avisbud, med rengøring, som livredder, sømand og danser, og han har undervist i forskellige former for kreativitet i folkeskolen, på gymnasier og universiteter. Han er nu medlem af undervisningsgruppen på Vækstcentret i Nørre Snede (www.vaekstcentret.dk), hvor han underviser i meditation og kreativitet. I den forbindelse har han desuden redigeret bogen Det drejer sig om kærlighed (2013), der er en samling af Jes Bertelsens undervisning.

Han er medstifter af foreningen Børns Livskundskab (www.bornslivskundskab.dk) der i samarbejde med universiteter, skoler og seminarier arbejder på at udvikle redskaber, der kan støtte børns og voksnes selvberoenhed og empati. Sammen med flere af foreningens andre stiftere har han skrevet bogen Empati - det der holder verden sammen (2012).

Peter Høeg bor nu i Midtjylland og har fire børn.

Af samme forfatter
  • Mennesker betror sig spontant til Susan. Hun har en forbløffende evne til at fremkalde oprigtighed. Det er effekten af Susan Svendsen, 43 år, lektor i eksperimentalfysik, veltrimmet vinterbader, mor til teenage-tvillingerne Harald og Thit, gift med Laban Svendsen. Susan Svendsen som helst så, at livet var ligeså velordnet som det periodiske system, men selv er et særtilfælde. Året er 2016. Susan har slået en Bollywoodskuespiller ned i et kasino i Indien og står til en lang fængselsstraf. En tidligere embedsmand ved navn Thorkild Hegn tilbyder at redde hende hjem til Danmark, men kun på betingelse af, at Susan stiller sit særlige talent til rådighed: Hun skal opspore de sidste overlevende medlemmer i den såkaldte Fremtidskommision oprettet i 1970erne og finde ud af, hvad der stod i referatet af deres sidste møde. Referatet gemmer tilsyneladende på en oplysning af stor værdi, som ikke alle ønsker kaldt frem i lyset. Snart begynder mægtige kræfter at ånde Susan og hendes familie i nakken, og alle forsøg på at komme foran i kapløbet fører dem kun endnu længere ind i et uigennemskueligt magtspil mellem videnskabsmænd, politikere og pengemænd. Effekten af Susan er en eventyrlig og hæsblæsende spændingsroman, der handler om oprigtighed i familien, i videnskaben og i samfundslivet. Pressen skriver: »… først og sidst er Peter Høeg sin egen og i topform. Susan Svendsen … er skabt af sprog, som funkler. Netop den sproglige virtuositet udgør halvdelen af nydelsen i denne toptunende og ferme femi- og klimathriller.« ***** - Jes Stein Pedersen, Politiken »Hvis De kun skal læse én apokalyptisk videnskabs-thriller i år, så lad det blive ”Effekten af Susan.« ***** - David Jacobsen Turner, Jyllands-Posten »En glimrende tur i Høeget … Han er ikke for fin til at bruge lavkomik eller filmiske thrillergreb, når han fortæller historien om Susan - og det virker.« ***** - Line Rasmussen, Børsen »Peter Høeg er aktuel med romanen "Effekten af Susan", hvis hovedperson bringer tankerne hen på en vis frøken Smilla. Det er ikke tit, Høeg barsler med en ny roman, men denne har været værd at vente på.« ***** - Kultunaut »Hvorfor nøjes med litterære gråspurve, der pikker lidt i borgernes tagrender, når der findes en frit flyvende høg, for hvem ingen regler blokerer for en regulær lemlæstelse af byttet! Nej, vel, så her får man muligheden. Peter Høeg er på banen igen, mere oplagt end længe, og med en roman, der både er thriller, samfundsrevser og eksistentielt provokerende; og så er den vidunderligt morsom. « ****** - Preben Rasmussen, Dagbladenes Bureau »Peter Høeg er tilbage med en thriller om kvantefysik, og hvordan elitens svigt af masserne allerede er virkelighed … Romanen er et centrifugalaccelereret cirkelspark i borgerskabets moderne pudderparyk. Og det kan de så hygge sig med oppe på Business Class. I mellemtiden kan vi andre læsebogens dybere litterære kvaliteter frem.« – Kristian Ditlev Jensen, Weekendavisen »Peter Høeg er tilbage på toppen … Man er simpelthen skamløst godt underholdt fra første til sidste side.« - Nils Gunder Hansen, Kristeligt Dagblad **** - Søren Kassebeer, Berlingske »Høeg er en gudbenådet fortæller, der her igen har skrevet en bog, man sluger råt fra start til slut. « ***** - Alt for damerne

  • Empati er en teoretisk og praktisk vejledning ,i hvordan man støtter mennesker i at forbedre kontakten til sig selv og hinanden. Ordet empati betegner evnen til at indleve sig i andre, med alt hvad det indebærer af forståelse, samhørighed, medfølelse osv. Empati er med andre ord det bindemiddel, som binder og holder menneskelige fællesskaber sammen. Bogen argumenterer for, at jo bedre kontakt man har til sig selv, jo bedre og dybere forstår man andre mennesker og en kompleks verden, hvor både børn og voksne har vanskeligt ved at finde rollemodeller og pejlemærker. Det er forfatternes opfattelse, at børn – og med dem de fleste voksne – i dag mere end noget andet har brug for støtte til at udvikle selvberoenhed. Alle fødes imidlertid med anlæg for selvberoenhed og empati. Disse anlæg kan udvikles og opøves. Pressen skriver: »En klog og læseværdig bog« – Femina »Bogen har mange gode budskaber, som enhver kan lade sig inspirere af og selv bygge videre på.« **** – Per Schultz Jørgensen, Politiken  

  • Et helt nyt og friskt anslag fra Peter Høeg: En inderlig, vild og humoristisk spændingsroman. Mens Peter og Tilte er på besøg hos deres storebror Hans i København, forsvinder deres forældre. De skulle have været til La Gomera, men har tilsyneladende ikke forladt Danmark. Det er ikke første gang, forældrene forsvinder. Sidste gang var de i konflikt med myndighederne. Selvsamme myndigheder retter nu søgelyset mod Peter og Tilte, der bliver taget i forvaring på et behandlingshjem på Finø, men det lykkes dem ved list at undslippe. På flugt fra politiet, om kap med tiden, gennem adelige, kriminelle og religiøse miljøer, søger børnene at finde ud af, hvad der er blevet af deres forældre. Gradvis finder de små spor, som peger i retning af en storstilet forbrydelse. Pressen skriver: »Høegs humor er høj, og hans homeriske latter ruller hen over den dårekiste, han med uhøvlede brædder og tommetykke søm hamrer sammen om os alle sammen og vores elefanter.« *** – Politiken »Hvilken ypperlig roman! Så stor i sin opfattelse af det valgte stof, så dristig og storladen i sin gennemførelse, så vrimlende fuld, så brusende, dansende fuld af livfulde mangefarvede enkeltheder er denne festlige bog, som har sin specielle gavtyveagtige sprogmelodi. Peter Høeg er tilbage med fuld styrke i denne underfundige, firdelte roman.« ***** –  Nordjyske Stiftstidende  »den blide selvironi i beskrivelsen af bogens spirituelle aspekter er en vigtig del af det, der får bogen til at svæve på en måde, der er sjældent set i dansk litteratur.« ***** – Dagbladenes Bureau »Den strutter af vitser, sjove karakteristikker af situationer og mennesker og er en rigtig gavtyveroman i bedste/værste Tintin-tegneseriestil - ligetil og tju-bang underholdende. « **** –  B.T. ”Romanen er en fontæne af fantasi. Den springer ustandselig med nye påfund og vinkler. Og alt sammen holdt mesterligt sammen af den drevne fortæller, der formår at knytte de mange – tilsyneladende vilde – handlingsforløb sammen til en historie … ”Elefantpassernes børn” er et tårn af humor og originalitet … manden har et niveau i fortællingerne, som andre ikke når.” Vejle Amts Folkeblad »Elefantpassernes børn er en, på sine egne præmisser, afklaret og munter og smukt gennemført beretning ... den har fået lige det ekstra nøk af overdreven, humoristisk usandsynlighed, der fjerner den umiskendeligt fra realismen. Den har placeret sig et helt andet sted, såvel genremæssigt som geografisk. Der har den placeret sig godt.« **** – Berlingske tidende »Humoren får Høegs motor til at spinde« ***** – Børsen  

  • FORTÆLLINGER OM NATTEN er ni fortællinger, der er fælles om en dato og et motiv: kærligheden og dens betingelser, om natten den 19. marts 1929. Hver fortælling kredser omkring en af de klassiske åndsvidenskaber: matematik, dans, jura, fysik, billedkunst, medicin, dramatik, musik og astronomi. ”Han har fuldt færdig international klasse. Det er såmænd en dansk litteraturhistorisk begivenhed, der udfolder sig lige her for næsen af os.” - Søren Vinterberg, Politiken  

  • Smilla Qaavigag Jaspersen er 37 år gammel. Af eskimoisk oprindelse, bosat i København. Hun er ugift, utilpasset, barnløs, vredladen. I Smillas opgang bor Esajas, seks år. De bliver venner. En dag styrter Esajas ned fra et tag og bliver dræbt. Smilla tror ikke, det er et uheld. Hun har set hans spor i sneen. Og hun har fornemmelse for sne. Et portræt af en kvinde. Af hendes forhold til et barn. Af hendes forsøg på at opklare en forbrydelse i en kultur hun aldrig har forsonet sig med. Pressen skrev: »En vaskeægte dansk verdenssucces.« – Berlingske Tidende »Så bidende, foranderlig og uudgrundelig som lyrik – det er prosa, der selv i oversættelse kræver at blive læst op og smagt på. Han skriver med vellystig appetit om vejr, lys, mad og tøj.« – The New Yorker

  • Romanens hovedperson er den 42-årige Kasper Krone. Kasper er verdensberømt cirkusartist med en svaghed for poker og Johann Sebastian Bachs musik. Han har en fænomenal hørelse og en lige så fænomenal skattegæld. Mens han er i vinterkvarter i Glostrup, får han at vide, at en af hans tidligere elever, KlaraMaria, en pige på 10 år, er blevet bortført. ”Elegant konstrueret og frygtelig underholdende.” - Mats Gellerfelt, Svenska Dagbladet  

  • ”Dette er de danske drømmes historie, det er et referat af hvad vi har frygtet og forventet i dette århundrede, og jeg har forsøgt at gøre det udtømmende og enkelt …” Sådan begynder Peter Høegs debutroman om det tyvende århundrede, der er indledningen til et internationalt forfatterskab, hvis mage ikke er set i nyere tid. Romanen åbner på herregården Mørkhøj 1520, og vi følger hovedpersonen gennem skiftende epoker og miljøer frem til vor tid. Pressen skriver: »En suveræn roman om frihed og retfærdighed.« – Carsten Jensen

  • ”En abe nærmede sig London. Den sad på en bænk, i en sejlbåds åbne cockpit, i læsiden…” Hovedpersonerne er kvinden Madelene og aben Erasmus, stedet er London og omegn, og tiden er cirka nu. Mere skal ikke røbes om handlingen, der balancerer på en knivsæg mellem realisme og fantasi, satire, actionfilm og idyl. Fræk og bevægende, indtrængende og fandenivoldsk, filosofisk og romantisk og helt, helt anderledes end alt, hvad vi ellers læser. ”Erasmus er den mest vidunderlige primat, Madelene en af de mest formidable alkoholikere i moderne litteratur.” - Ruth Rendell, Daily Telegraph  

Se flere

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK