Forfatter

Lars Bukdahl

Poesiredaktør Lars Bukdahl, født 1968. Anmelder på Weekendavisen siden 1996, har skrevet digtsamlinger, romaner, monografier, børnebøger, senest udkom Alfabeter fra Pluto, 2008. Debuterede i Hvedekorn 1, 1987, med 9 digte. Redaktør siden 2008.

Af samme forfatter
  • Hvedekorn 1, 2015 begynder med en generalangreb af billeder ved Andrea Lind Valdan, startende bogstaveligt talt blændende (og skrævende) på forsiden og fortsættende hele vejen frem til side 13, hvor Bo hr. Hansen tager over med ”9 små” digte, hvoraf det første er et af de mest genuint lykkelige i dansk litteraturhistorie, titlen decideret ”Hurra for universet”:   ”Hodet i himlen/ To fødder på jorden/ Min mave den/ rumler perfekt” Derfra bliver poesien stadig mere spektakulært broget, for ikke at sige skrupforvirret, men det har jo aldrig været meningen, at Hvedekorn skal hænge sammen, det er et blad, der helst løber til så mange sider som muligt på én gang, så længe de er poetiske, siderne.

  • HIT MED DET STORE SANGNUMMER! Ekstraudvidede Hvedekorn 4, 2014, er et TEMANUMMER – det første i Lars Bukdahls 7 år lange redaktørtid – og sikke dog en tematisk PRAGT, hvis vi selv skal sige det: Temaet er POESI + MUSIK, poesi sunget eller reciteret til musik, bare uden musikken, bortset fra én spektakulær undtagelse. Bladet indeholder bidrag fra nogle af vores mest respekterede sangskrivere og rappere, Blæs Buggi (Malk de Koijn), Jens Unmack (Love Shop), Nils Torp (Kliché, Souvenirs) Jonny Hefty, Niels Skousen, Khal Allan, Peter H. Olesen, Nikolaj Nørlund og Per Vers. Samtidig medvirker flere medlemmer af den nye, fremstormende, VILDT poetiske generation af artister, Anders Hjernø (Tidlige Armbånd), Ida Meisling (Efter festen), Andreas Hjertholm (Atomfax), Torbjørn Radisch Bredkjær (Spillemændene), Nelly Lied About Her Age, Klaskefar, Kristoffer Munck Mortensen (Mellemblond) og kollektivet AFMEDHOVEDET (Synd og skam). En tredje gruppering er distingverede digtere, der med magtfuld kunstnerisk nødvendighed har kastet sig ud i musikalske projekter, Lone Hørslev, Mette Moestrup (She’s a Show), Jens Blendstrup, Nikolaj Zeuthen, T/S Sterndolph (T.S. Høeg, Sternberg, Peter Adolphsen), Nicolaj Stochholm, Line Knutzon, Hans Kristian Bang, Morten Søkilde og Klaus Lynggaard. Og selvfølgelig er også Viggo Madsen og søn, Rune, inkluderet med en blues og nye Boffel-sange.

  • Ethvert godt digt er en sensation og således er hvert eneste nummer af Hvedekorn spækket med sensationer, ofte indtil flere på én side. Hvedekorn 3, 2014, indeholder desuden to deciderede scoops. 1. scoop: Digtershamanen Lars Skinnebachs allerførste bidrag til Hvedekorn, 4 flænsende bomstærke digte om en antihelt, bare kaldet Ø, stedt i civilisatorisk bullshit: "Ø stod på en ø. Ø stod på stranden på en ø/ og så så lyset/ Han, hun, det blinkede/ Hvisk, spring tillægsordene over, de er gravide med flækøkser/ Ø ligger i læ under grantræerne, mens nåle punkterer øs lunger" 2. scoop: Et for vildt, engelsksproget comeback Birgit Munch, det er terroristisk svimlende depecher fra en totalitær fremtid på en helt anden planet:  

  • Overskriften er et godt resumé af Hvedekorn 2, 2014, OG et digt af Thit Jensen i samme nummer. Det nye årtusindes Thit Jensen, født 1993 nemlig. Redaktionen er sikker på, at hun de kommende årtier kommer til at hjemsøge dansk poesi eftertrykkeligt; Thit er hovedrig på den eneste møntsort, som tæller i Hvedekorn: TALENT. Vi tillader os at være pavestolte over, at to af forårets allerstærkeste og -fineste digtsamlings-debutanter, Sigrid Gjessing med Ind i det u-løse og Lea Løppenthin med nervernes adresse, oprindeligt var Hvedekorns-debutanter, i henholdsvis årgang 2009 og 2011. Og nu er Hvedekorns-korrespondenter, der snart skal huske at skrive hjem, igen. Også i det nye nummer digter debutanter som om, de skal blive til en hel masse, fx Eva Maria Lund.

  • Hvedekorn 1, 2014 bugner over med lækkerbidskener og himmerigsmundfulde og alskens rå og raffinerede delikatesser. I den ene ende har vi otte nye, sublimt absurde drømme af Helle Helle, fulgt af to spektakulære førstegangsoptrædener i Hvedekorn: Hanne Højgaard Viemose associationsstrømmer vittigt og desperat om sin aarhusianske hverdag, Bjørn Rasmussen leverer foruroligende billeddigte om ”Fars piger”, sammen med Forfatterskoleelev (og Hvede-debutant) Niels Henning Falk Jensby. Velkommen dér, prosaister, vi tænkte nok I var poetiske i hjertet! I den anden ende har vi et trodsigt ”defaitistisk” digt af Hvede-veteranen Viggo Madsen og en forrygende mash-up-tekst af Rasmus Halling Nielsen, hvor han skriver sig ind og ud af et klassisk Vild Hvede-digt fra 1939 af Bergliot Heinesen.  

  • Nanna Damsgaard-Larsen er ikke den umorsomste digter i Hvedekorn 4, 2013, men heller ikke ufølsomste, hun har en tekst med om støvsugerposer (og en kosmetolog og en ejendomsmægler), men også denne her glade firelinjer: "sådan bliver vi forelskede igen/ buschaufføren til København vil ikke have vi spiser vores pizza i bussen/ vi bliver enige om at kaste hver vores slice op på forruden af hans lortebus/ og tage toget hjem" Det er i dette ensemble-nummer, at mange trofaste bidragydere demonstrerer deres i vilden sky hylende dagsform: En Joachim og en Joakim, Aa. Sørensen og Vilandt, byder på henholdsvis sylespids hjertesorg og prosaisk kaudervælsk, Lea Løppenthin rapporterer fra et højskolehummer, Ingrid Nymo skriver mildt majestætiske stordigte, Caspar Eric tager tid på, hvor kort han ville vare som actionhelt.  

  • De mest poetiske tekster i Hvedekorn 2/2013, er fundet af Hvedekorndigteren Signe Gjessing dybt i et fjernt, fjernt hjørne af internettet og bærer vitterligt titlerne, i den rækkefølge, ”Guide til at afmontere himlen i en Opel Vectra A” og ”Guide til at montere himlen i en Opel Vectra A” og inkluderer bl.a. denne anvisning: Start med at få himlen ind og stå på bagsædet. Få den ene del af himlen op over det ene forsæde. Lig så sæderyggen ned. Det samme gøres så i den anden side. Så skulle der ikke være nogen problemer med at få himlen på plads igen. Resten af nummeret er fyldt af brave og skønne forsøg på at montere og afmontere himlen, fra ungdommelige veteraner som Knud Steffen Nielsen og Rolf Gjedsted til gammelkloge debutanter som Nanna Storr-Hansen og Philip Martinussen.

  • Hvedekorn 1, 2013, indledes af bladets gamle, men unge redaktionssekretær Martin Glaz Serup, der omsider vender tilbage til sine gamle, men unge slagmarker. Nummeret starter med hans offensivt milde digt til skønheden, lang tid siden nogen har argumenteret for den, men skal det være, er Hvedekorn stedet. Som altid er der flere gejser-agtige unge digtere, der skriver deres første digte i Hvedekorn bl.a. Sophia Handler, født 1993, der kaster et helt, lille ocean af nervøs og forfinet poetisk skrift i luften.    Fremhæves kan derudover – udover DET HELE altså! – pure nonsensdigte af Robert Henningsson, et apokalyptisk læsedrama af Sixten Elia, mash-ups af bl.a. Josephine Klougart og Stine Pilgaard ved Mette Ø. Henriksen og glædelige gensyn med flere af Hvedekorns stærkeste, faste bidraygdere disse år, Jakob Slebsager Nielsen (Årets Skovhuslyriker 2012), Tine Høeg, Line Toftsø, Ingrid Nymo og ikke mindst temmelig synske Signe Gjessing, der svarer sandfærdigt på Augustins spørgsmål: ”Kan digte fremstilles kunstigt?:

  •   HVEDEKORN HÆFTER FOR EFTERÅRET   I efterårets numre af Hvedekorn, 3 og 4, kan de poesitrolovede læsere blandt meget andet forunderligt glæde sig til debutanten Line Marie Jensens vilde og vildt præcise spejl-digt-collager, som skal ses for at tros, de er en helt ny hybrid-genre.   To af de heftigst raptusramte, unge digtere, der begge bliver studenter denne sommer, Ingrid Nymo og Signe Gjessing, er til stadighed ikke til at holde tilbage og bidrager med velSIGNEt NYMOdens digtudladninger.   Peter-Clement Woetmann, født 1985, er som 2003-debutant allerede Hvedekorns-veteran, men en trofast en af slagsen, det samme gælder 1986-debutanten Carsten René Nielsen; begge har foræret Hvedekorn nye tekster, som redaktøren har øjnet lige så strengt som de 100vis af indskyllende debutanter og velkommet lige så begejstret som de få, optagne debutanter.   Hvedekorn skrives af veteraner, ynglinge og særlinge, men sjældent ser man en talentfuld yngling, der er en ægte særling, det er tilfældet med Joakim Vilandt, som redaktøren var sikker på havde et fødeår i 1920’ eller 1930’erne, men viste sig at være født for et øjeblik siden i 1991, og så forfinet og krøllet excentrisk skriver han:   Saaledes... Eet bygkorn styckes i den muldnend Jord       Och springer strax opp i Alle Farvbler!       Deet piler blanckt ad Kjæret       Vipper sagte runt ei Veiret     Hvedekorn er fortsat stedet, hvor ikke bare poesien, men også det danske sprog på hver side opfindes på ny!

  • EN OVERDÅDIG NOTE Scoopet i Hvedekorn 2, 2012 er tre nye spørgeskemaer af Maja Lee Langvad, der omsider følger op på spørge-skemaerne i hendes legendariske debut Hvor er Holger Danske. Baseret på et ophold i Sydkorea er de henvendt til ”min biologiske mor”, ”den ældste af mine biologiske søstre” og ”mig selv”, og det er atter et nådesløst hudløst forhør: Har du hjemve, når du opholder dig: a. I Sydkorea? b. I Danmark? c. I både Sydkorea og Danmark? d. I hverken Sydkorea eller Danmark? Maja Lee debuterede selvfølgelig i Hvedekorn, for syv år siden. Blandt de ivrige, talentberusede debutanter i det nye nummer skiller Karoline Wolsing Willum sig ud ved ikke at bidrage med digtagtigheder, men med et decideret DRAMA! Et poetisk drama NB, dette er Hvedekorn, betitlet ”Eventuelt ak og ve” og omhandlende en ung pige, der i eksistentiel kvide har sat sig op i et træ, ret kosteligt melankolsk er det: ”Jeg er gået i stå ¾ inde af pålægningen af en gennemsigtig neglelak.” Sternberg fortsætter sin radikalt venlige poetologiske føljeton ”Det samvær vi har sammen”, Nikolaj Zeuthen har skabt to pjaskvåde konkretdigte til Brønshøj Svømmehal, Bo hr. Hansen kan ikke holde op med at skrive muntre dødsdigte. Og i det hele tager digter bidragyderne sig ud i alle poetiske hjørner og yderligheder i en syleskarp brogethed fuld af excentricitet og bare skønhed som i dette digt af Signe Lodahl Gjessing, der går i 3.g, men allerede er Hvedekornsveteran: du stiller et vandglas i kursiv fra dig på stemmernes vingeslag uden at tage hensyn og folder dagens fodende ud i en overdådig note God Hvedekornsdefinition: En overdådig note til alt det sædvanlige, virkelighedsmæssige ævl!  

  • DER SIDDER EN KONLIKTSKY PÅ MIT INDERLÅR Den store sensation i Hvedekorn 1, 2012, er de seksten mildest talt vrede ”Medeatekster” af Peter Laugesen, der debuterede i Hvedekorn for 50 år siden som 20-årig. Laugesens Medea nægter at lade nogen omklamre sig, hun er absolut fremmed, som poesien ret præcist: HUN ER EN FLYGTNING/ HUN ER EN GRØNLÆNDER/ HUN ER EN NEGER/ HUN ER EN FREMMED/ HUN ER FRA ET ANDET STED/ HUN ER DEN ONDE/ HUN ER DEN AMORFE/ HUN ER DEN BESKIDTE/ HUN ER GULDET FRA KAUKASUS DER HÆNGER VED VÆDDERENS SKIND Masser af poetisk anti-definitionskraft finder man også hos den kun 16-årige debutant og efterskoleelev Nanna Kornelia, dette digt er allerede i en nyklassiker på redaktørkontoret: Der sidder en konfliktsky på mit inderlår/ Mit hoved siger der svier som ind i helved/ Mit hoved er altid oven på./ Der er gået skybrud i min knogle/ regnen smager af gin smager af træsprit/ hvisker vinden./ Græder lærken. Min lomme./ Men jeg har aldrig smagt træsprit./ Jeg har smagt på regnen./ Jeg har smagt bedre. Det er i det hele taget et skarpt skrumlet nummer, fuld af krasbørstighed, bl.a. et længe ventet lyrisk comeback fra digter&komponist Vagn E. Olsson: ”der står et rockerklaver dér, di, di, dih”, såvel som finurlighed, herunder digte i farve-stavelser (!) ved Bo Dalum, og renfærdighed, fx en smittende pur, indian summer-lig kærlighedserklæring fra Jakob Slebsager: ”jeg elsker dig/ bedst// bedre end alle/ de andre// der er mig/ om sommeren.” 26 digtere, blandt de navnkundige John Ashbery og Susanne Jorn, og syv debutanter, og hvis bare redaktøren kunne holde op med at citere af herlighederne, men det kan han ikke, han bliver pinedød nødt også at citere Julie Elmhøjs anatomiske bidrag, typisk og slående kompromisløst er det så Hvedekornsk, som det er sagt: FINGERSPIDSERNE råber: Lav nogle meget store hop. Er du bange for at brække knoglerne? Der er ikke andet end dit liv   LÆS SELV kærlig hilsen Lars Bukdahl, poesiredaktør

  • Må vi præsentere en verdenspremiere i Hvedekorn 2, 2011: POETISKE DÆKKESERVIETTER! 12 stilige, farverige stk. ved digteren og Hvedekorns-veteranen Eske K. Mathiesen og hans hustru Åse Rørdam. Til åndarbejdets fremme! Med titler (og motiver!) som ”Danseglade svaner”, ”Sang på skrånende hede” og ”Tre sovende hyrder”.  Hybrider er i det hele taget lidt af et tema af nummeret, poesi/billedkunst-dobbeltagenterne claus ejner og Mette Norrie præsenterer begge digttegninger eller er det tegningdigte? Derudover et digt af Pia Juul og fortsættelsen på Line Knutzons hysterisk sjove læse-radio-drama-føljeton om Måvens og Peder. Foruden alt det andet skønne poesi og alle de andre skønne poeter, der er på bordet: Fra Sten Kaalø, første gang i Hvedekorn i 1968, til debutanten Ingrid Nymo.

  • Det nye nummer af Hvedekorn starter med en lyn-fortælleteori af Erik Skyum-Nielsen og slutter med et vrangvilligt rejsebrev af Lars Frost, begge herrer optræder i Hvedekorn for første gang. Velkommen til! Derimellem lyser og glimter bl.a. veteranerne Ursula Andkjær Olsen (med en 15 sider lang og kukket bænke-dialog), Kenneth Krabat og Knud Steffen Nielsen og de unge debutanter Søren Rosenbak, Nina Christiane Ubbe Iversen og Marie Melchiorsen, der har følgende at sige om ordet 'undulat': "Ondulat. I mit mareridt er du ikke en fugl, men en iskold følelse. derfor o'et." I Hvedekorn står stavekontrollen altid i flammer! Og forsiden og illustrationerne har vi overladt til verdensberømte Tal R. Stolt nummer i sandhed!  

  • Rosinante har fra 2010 overtaget udgivelsen af lyriktidsskriftet Hvedekorn.  Hvedekorn er Danmarks ældste litterære tidsskrift: Oprettet under navnet Klinte i 1920, med Tom Kristensen som en af sine første bidragydere. Hvedekorn er Danmarks enkleste litterære tidsskrift: God poesi! gerne ungt og debuterende, men ikke nødvendigvis.

Se flere

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK