Forfatter

Christina Hesselholdt

Christina Hesselholdt (f. 1962) er cand.phil. i litteraturvidenskab og uddannet fra forfatterskolen, hvor hun også i mange år fungerede som lærer. Hun debuterede i 1991 med romanen Køkkenet, gravkammeret & landskabet. Senest er udkommet Selskabet (2015), som er blevet solgt til en stribe europæiske forlag, bl.a. Hanser Verlag i Tyskland. Christina Hesselholdt har modtaget flere priser for sine bøger, bl.a. Beatrice-Prisen (2007), Jytte Borberg-prisen (2007) og Kritikerprisen (2010).

Af samme forfatter
  • Christina Hesselholdt tager i sin nye roman fat i den gådefulde amerikanske gadefotograf Vivian Maier (1926-2009), hvis unikke fotografiske livsværk kun ved et tilfælde nåede offentligheden. Vivian Maier levede på overfladen en stilfærdig tilværelse som en kærlig, kontant og ilter barnepige for velbjærgede familier i Chicago og New York. Men i over fire årtier tog hun mere end 150.000 fotos, hovedparten med Rolleiflex kameraer. Billederne kom først for dagens lys på en auktion kort før hun døde forarmet og vist nok temmelig ensom. I en tid, hvor jegdyrkelse og selviscenesættelse når nye højder, udøver Vivian Maier en særlig fascination. Hvem var denne excentriske person? Og hvorfor forsøgte hun ikke at komme til at leve af sin kunst? I Vivian beskæftiger en hel flok af stemmer, inklusiv Vivians egen, sig med disse spørgsmål. Man følger Vivian gennem hendes opvækst hos en mildest talt dysfunktionel familie i New York og i Champsaur i Frankrig, og man følger hende som barnepige i Chicago og som fotograf på gaderne i de amerikanske storbyer og på landet i Frankrig. Det er stemmerne der bærer fortællingen frem, Vivians mors stemme, Vivians stemme, stemmen hos et af de børn hun passede og forældrenes stemmer. Og ikke mindst stemmen tilhørende den pågående fortæller, der holder trådene i fortællingen sammen og stiller Vivian nærgående spørgsmål. Pressen skriver: »Den der vittige kække gæve djærve kokette bramfri lakoniske bryske brave tone […] Et orkester af stemmer dirigeret af en storladen fortæller. […] Mange af tekststykkerne er små værker i sig selv, mættede med kringlede tanker og rige metaforer […] Hesselholdts skriftsprog […] løber så ubesværet og storladent af sted som en elegant, erfaren kvindes på én gang henkastede og nøje koreograferede gestikulation« ****** – Lilian Munk Rösing, Politiken »Tydeligvis er den nye roman, Vivian, en prisværdig bestræbelse på at rykke ud af komfortzonen, væk fra det selvcentrerede. Den bevægelse gør denne læser mere end glad. […] Forfatterens stil er fortsat dejligt egensindig […] Man læser den engageret, tvivlende, diskuterende. […] eksperimentet kalder på respekt.« ***** – Erik Svendsen, Jyllands-Posten »Smuk fortælling om tab og livsbegær. […] den morsomme Hesselholdt […] Hesselholdts særlige evne til at gestalte en karakter, så man mærker den helt ind under huden. […] Vivan er en smuk bog.« ***** – Mai Misfeldt, Kristeligt Dagblad »Fascinerende sjæleportræt […] Sproget og billederne emmer af poesi og musikalitet […] Med en slående visualitet og sans for de billedskabende detaljer har Christina Hesselholdt skabt en særegen roman […] en fascinerende og smuk collage over en kuriøs kunstnersjæl.« ****** – Anne Skov Thomsen, Nordjyske Stiftstidende »I sine øjeblikke, sætning for sætning, er Christina Hesselholdts nye roman Vivian helt fantastisk. Hun er en af de bedste stilister i Danmark. […] Der er en utrolig, perlende, men også helt upåfaldende lethed i hendes sprog, en næsten melankolsk humor, der ligesom bobler frem i det enkelte ordvalg. […] en uforbeholden nydelse at læse.« – Tue Andersen Nexø, Information »Hesselholdt viser os en personlighed, der lever på anden hånd, et frit og selvstændigt vidne, der har sat sig for at afsløre gadens, livets sandhed. Det gør hun meget overbevisende.« ***** – Preben Rasmussen, Fyens Stiftstidende »Livfuldt og intenst flaksende roman […] lykkeligt vellykkede Vivian. […] højt sprogkunstnerisk niveau. Det er nærmest skandaløst, at jeg er kommet så langt uden at eksaltere over, hvor skønt bogen er skrevet. Men det er den! […] også i Vivian lyner skriften med sin helt egen fine og skæve excentricitet« – Lars Bukdahl, Weekendavisen

  • Hesselholdts fortællekreds om Camilla og hendes selskab af familie, venner og bekendte – og nok så meget mangel på samme - samlet i ét bind. Christina Hesselholdt og hendes suite om Camilla har høstet de smukkeste anmelderroser. Politiken skrev fx: "Formen er monologen (og hvilken monolog! Vittig! Bevægende! Ekvilibristisk!) med skiftende jeg-fortæller, oftest Camilla. Camilla-bøgerne kan betragtes som en udforskning af dét, der på én gang er deres form og et fundamentalt træk ved dét at være menneske: den indre monolog. Hvordan lever vi hver især med den indre monolog, med de ord og sætninger, der bestandig kværner i kraniekassen? Er vi alene med dem, eller kan vi forbinde os med andre gennem dem? Hvad sker der, når vi efterlades eller forlades af dem, vi har gjort til tankernes Du? Hesselholdts litterære indre monologer trøster og beroliger os, fordi kraniekasserne (de forskellige karakterers, karakterens og læserens) genlyder af hinandens ensomhed. Og fordi hun formår at gøre sprogkværnen til ubeskriveligt frydefulde kæder af ord og sætninger, hvad enten de snor sig om døden eller noget mere muntert. Det er intet mindre end en kærlighedens gerning. Og det er ikke eskapistisk ordleg, det er snarere en sej og tålmodig kredsen, nej snarere en dans med spring og piruetter, om smertepunktet."

  • Lykkelige familier er en udvidet udgave af romanen I familiens skød, som nu er blevet forenet med novellen ”En festlighed”, der har samme persongalleri. Det er en solrig sommerdag i Danmark. Forlæggeren Lars Hede og hans kone Anne har sommerhus ved vandet. Med sig har de deres femårige datter, Sara, og tolvårige Amalie, som er Lars’ datter fra et tidligere ægteskab. Familien Hede har besøg af Lars’ mor på toogfirs og den midaldrende forfatter Julius, som Lars har inviteret på landet for at fortælle, at han alligevel ikke skal på forsiden af forlagets katalog. Ud på eftermiddagen støder endnu en gæst til: den afghanske flygtning Naseema. Med Amalies efterfølgende nonfirmation skifter scenen fra Lars Hedes sommerhus til hans ekskonens lejlighed. Her er hele familien samlet; eks- og pap-, blod og bånd i en skøn forening. Igen og igen viser det sig, hvor svært det kan være at leve sammen og finde sig i hinanden. Pressen skriver: »I sin seneste håndfuld bøger har Christina Hesselholdt ladet sit skalpelskarpe sprog snitte sig helt ind til marven af de nære menneskelige relationer. Samme bane forfølger hun også i sin nye, kunstnerisk veldrejede roman, ’Lykkelige familier’.« **** - Frank Sebastian Hansen, Ekstra Bladet »Hesselholdt forfiner en prosa, der lynsnart springer mellem forskellige positioner og mellem ydre beskrivelse og indre tanker. (…) Bogen er altså i realiteten en gammel nyhed, men siden første læsning er jeg blevet mere hooked på Hesselholdt.« ***** - Erik Svendsen, Jyllands-Posten »Lykken bliver sat på prøve, og det bliver smukt og trist på samme tid. Jeg er begejstret for Hesselholdt, der også denne gang formår at skildre det moderne og opbrudte familieliv nænsomt og troværdigt.« *****  – Kathrine Nadia Jørgensen, Alt for damerne ***** - Ask Hansen, Politiken  

  • Fjerde bog i Hesselholdts suveræne prosasuite om Camillas liv og levned, hvor ekkoer fra anden litteratur fungerer som bagtæppe for Camilla og vennernes gøren og laden. Camilla sidder i sin sommerhushave og skriver i ’Dokument sort’ om fortrædeligheder i sin families historie. Hun føler sig agterudsejlet af de mennesker, der er forsvundet fra hende, alene som på en øde ø i sin have. Men veninden Alma får lokket hende med til New York - og så sker der noget!  Med sin sprællevende, legesyge og overlegent udsøgte stil trænger Christina Hesselholdt ind i sindets pulterkammer og holder hver enkelt ting og bevægelse frem, så enhver vil kunne genkende og blive klogere på sig selv. Pressen skriver: »Hvilken monolog! Vittig! Bevægende! Ekvilibristisk! … Hun formår at gøre sprogkværnen til ubeskriveligt frydefulde kæder af ord og sætninger, hvad enten de snor sig om døden eller noget mere muntert. Det er intet mindre end en kærlighedens gerning.« ****** - Politiken »Hesselholdt kan skrive, så det hjerteskærende og en let komik klinger sammen, det er et sjældent talent [...] Den foreløbige afslutning på serien om Camilla og hendes venner […] Tilsammen udgør de noget af det fineste, der er skrevet på dansk de sidste fem år.« - Information »Christina Hesselholdt fortsætter ufortrødent sin frydefulde, finlitterære soap om alter egoet Camilla« - Weekendavisen ***** - Berlingske Tidende »Det er det hun kan, Hesselholdt, og som Camilla-bøgerne er en mesterlig opvisning i, hun kan gå fra det tungeste til den lette humor, hun kan skifte fra dybde til overflade og tilbage igen på ganske få sætninger. Romanens forfatter, Alma, taler om at skrive som et dyr, der ligger og strækker sig. Den nydelse, man kan se i dyret, den måde, det kan ligge og rulle og strække krop på – sådan skriver Hesselholdt, når hun er bedst. Sætningerne kan være korte, men kan også ligesom nægte at slutte, gøre sig længere ved lige at tilføje et ekstra led og så et til, inden de igen ruller sig sammen om et punktum.« - Kristeligt Dagblad »Det er en facetteret skildring af en kvinde, der slås for at komme overens med sig selv og sin familie, Christina Hesselholdt giver os med dette Camilla-bind. Det måtte godt fortsætte.« **** - Flensborg Avis »En tragisk, men overordentlig velskrevet bog« **** - Nordjyske Stiftstidende »Christina Hesselholdt er en forfatter, som skider højt og flot på den konservative læsers forventning om en fremadskridende handling. I stedet sætter hun strøm til billedsproget, hvis små visuelle eksplosioner detonerer rundt omkring i teksten, når læseren mindst venter det.« **** - Ekstra Bladet  

  • "Selskabet gør op" er tredje bog i Christina Hesselholdts anmelderroste fortællekreds om Camilla og hendes selskab: familie, venner og bekendte. Fortællingerne står denne gang i i opbruddets, afskedens og dødens tegn. Alma og Christian skal skilles. Charles flytter fra Camilla. Samtidigt træder Camillas mor, der før kun har spillet en birolle, tydeligt frem i Camillas erindring. Pressen om "Camilla and the Horse": ”En af Danmarks bedste prosaforfattere vrider sit talent i nye retninger.” - Information Pressen om "Camilla og resten af selskabet": "Christina Hesselholdt er en af de danske forfattere, som for øjeblikket skriver allerbedst. Hendes prosa er levende, lysende, favnende og fascinerende ...  mon ikke, at også Christina Hesselholdt bliver læst om mange år og værdsat som en af de bedste forfattere i nyere dansk litteratur?" - Kristeligt Dagblad   Pressen skriver: »Sikke et udsøgt, tredobbelt trippende og tippende teselskab.« – Lars Bukdahl, Weekendavisen  »Man skal læse " Selskabet gør op", fordi Christina Hesselholdt forener det at fortælle om det levende liv med en stilistisk ekvilibrisme, som gør det til en ren nydelse.« – Mai Misfeldt, Kristeligt Dagblad  »Christina Hesselholdt overgår sig selv i vittig og dybsindig verbal akrobatik. Dansk prosa fås ikke bedre. … associative, vittige, melankolske og sprogligt ekvilibristiske monologer …« ****** – Lillian Munk Rösing, Information »den sprødest kæntrende prosa, man kan forestille sig på dansk. … Hvor ville det være lykkeligt, hvis det var et billede på dansk litteraturs fremtid.« – Tue Andersen Nexø, Information  »Ikke mange formår at skrive så muntert som Christina Hesselholdt om tilværelsens defi-nitive besværligheder.« ***** – Erik Svendsen, Jyllands-Posten »Absurdismen sætter livets uløselige paradokser på spidsen, den af-og bekræfter livet i samme bevægelse og vækker en latter, som har gråden og smerten som fundament. Det er denne balance Hesselholdt mestrer så fint i historierne om Camilla og hendes selskab.« ***** – Per Krogh Hansen, Berlingske »stærk og psykologisk indsigtsfuld« ***** – Svend Skriver, Ekstra Bladet   »Christina Hesselholdt skriver så smukt, som englene synger.« **** – Sarah Louise Pedersen, Fyns Stiftstidende  »Christina Hesselholdt har med »Selskabet gør op« skrevet en roman, der ikke kan skrives bedre … Det er poetisk, harsk, morbidt morsomt og tragisk, men det er frem for alt så mageløst billedskabende, at man som læser ofte føler sig inddraget og til stede i de skildrede øjeblikke« – Preben Rasmussen, Dagbladenes Bureau »Med sine associative, vittige, melankolske og sprogligt ekvilibristiske monologer leverer Hesselholdt de vildeste og mest præcise hofteskud direkte fra sætningerne. « – Lilian Munk Rösing, Politiken     

  • Tindrende tanke- og formfuldendt prosa om Camilla og hendes verden.   En ny Camilla-bog, som derved bliver nummer 2 i en planlagt serie med Camilla som den dominerende figur. Igen udfoldes Hesselholdts mageløse prosa i diskret forbundne fortællinger, der (med fortællerens eget udtryk) "laver krøller uden at binde sløjfer". Det er en prosa, som forsøger at mætte sig i poesi og derigennem oplyse den verden, vi lever i. I Camilla og resten af selskabet er det døden og kroppen, der passerer gennem skriftens følsomme fortolkning. Få danske forfattere kan se og skrive som Hesselholdt.   Pressen skriver:  »Hesselholdt giver stemme til eksistentielle udsatheder i en tone, der vibrerer mellem vittig og melankolsk som hos Virginia Woolf og Prins Hamlet.« – Information »Efter at have læst og gennemnydt Christina Hesselholdts »fortællekreds« Camilla – og resten af selskabet kan jeg ikke se, at andre prosagenrer end fortællekredsen er kunstnerisk relevante og betimelige og overhovedet kvalificerede.« – Weekendavisen »Det er sagt før, at forfatteren er en stor sprogkunstner, og det bekræftes atter i dette værk. (…) Anbefales varmt.« **** – Dagbladenes Bureau »Christina Hesselholdt er en af de danske forfattere, som for øjeblikket skriver allerbedst. Hendes prosa er levende, lysende, favnende og fascinerende ...  mon ikke, at også Christina Hesselholdt bliver læst om mange år og værdsat som en af de bedste forfattere i nyere dansk litteratur?«. – Kristeligt Dagblad  »Christina Hesselholdt skriver, så enhver, der har sproget kært, går i knæ. Ikke hver gang og hele tiden, men faren for at tabe både vejr og fodfæste er konstant overhængende. Og det er jo svært udfordrende. … at læse Christina Hesselholdts fyldige, tyngede prosa er intellektuelt og følelsesmæssigt stimulerende, men også, og det må anmeldere af bar befippelse aldrig glemme, dybt underholdende. … Faktisk er ’Camilla – og resten af selskabet’ slet ikke svær at læse. Den er kun svær at forklare«. – ***** Politiken »Hun formår at dosere sine virkemidler, så der hele tiden er en vekselvirkning mellem det alvorlige og det humoristiske, det tænksomme og det ligefremme, det smukke og det platte, det skrevne og det talte. Personerne spejler og kontrasterer hinanden. Et overset virkemiddel i dansk normalprosa – rytmen – er Hesselholdt eminent til.«. – Berlingske Tidende  »Her er klart tale om et finlitterært værk, og Hesselholdts baggrund som cand. phil. I litteraturvidenskab og uddannet fra forfatterskolen skinner tydeligt igennem ved det ambitiøse, vellykkede forsøg på at berøre emner som døden, venskaber, forbilleder og kærligheden på en måde, der synes vigtig.« ***** – Fyens Stiftstidende  »En stærk og velskrevet fortællekreds.« **** – Ekstra Bladet     

  • HOVEDSTOLEN handler om, hvordan man erindrer barndommen. Kronologi er erstattet af en ligestilling af de forskellige minder, og selv de mindste detaljer er vigtige: farver og lugte. Bogens tyngdepunkt er en skilsmisse mellem hovedpersonens far og mor og hendes forhold til sine bedsteforældre. Begrebet 'faren' bliver behandlet i alle sine facetter, både som far, farfar, Gud og det farlige. Titlen henviser til Per Højholt, der engang sagde at en forfatter ikke bør tage af hovedstolen, dvs. skrive selvbiografisk. Før nogle af bogens kapitler optræder citater, der kan tolkes som familiemedlemmernes reaktioner på de tekster, forfatteren har præsenteret for dem. Nogle gange er de uenige i hvad der er sket, og således tjener reaktionerne til at 'korrigere' den virkelighed, der bliver præsenteret i teksterne, så grænsen mellem virkelighed og fiktion bliver udvisket. Pressen skriver: ”Spørger man indimellem sig selv, hvorfor man gider læse romaner, er svaret: på grund af de sug i maven en bog som Christina Hesselholdts kan give, af fremmed viden og glemt barndom og et stort nærvær.” - Thomas Bredsdorff, Politiken ”Christina Hesselholdt er magiker. Hun har taget af hovedstolen på en måde, så den stadig står helt og uskadt – og klar til genbrug!” - John Chr. Jørgensen, Ekstra Bladet  

  • Hr. André er en lille, tykmavet mand, som lever sammen med sin hund Bearnaise, og i denne absurde og morsomme oplæsningsbog følger vi Hr. André som søvngænger, på arbejde, i gips og på frierfærd til den skønne Viola, som bor på 5. sal sammen med sin datter, Jam. Bogen er gennemillustreret med sort/hvide illustrationer.

  • CAMILLA AND THE HORSE er en original samling af forbundne fortællinger om menneskelige relationer, længsel og brutalitet. Kristian og Alma strejfer omkring på den britiske hede, landskabet fra Emily Brontës roman Stormfulde højder. Men forholdet knirker, og de væmmes ved tanken om at blive gamle sammen. Scenen skifter til Edward, som flytter ind i sit barndomshjem, efter hans forældre har taget deres eget liv. Det bliver en grusom fortælling om døde, der holder de levende i et jerngreb. Igen skifter scenen til en stripbar i Berlin, hvor Camilla og Charles slår ud med armene, spenderer 9000 kr. og bliver centrum for en dekadent fortælling om seksualitetens magt. CAMILLA AND THE HORSE beskriver, hvordan menneskers længsler og drømme fastholdes af næsten usynlige magtforhold. ”En af Danmarks bedste prosaforfattere vrider sit talent i nye retninger.” - Tue Andersen Nexø, Information ”Suverænt, modent/legesygt Hesselholdtsk, minutiøst forpligtet på tekstens og fortællerens (og bifortællerens) associative, humørsyge forgodtbefindende … det er en forbandet eventyrlysten skrift selv og især når det bare handler om en legetøjsbjørn.” - Lars Bukdahl, Weekendavisen  

  • EN HAVE UDEN ENDE består af 20 korte og lange prosatekster, der gennem iagttagelser, erindringer, refleksioner og fortolkninger tilsammen tegner omridset af et liv i Danmark i begyndelsen af århundredet. Der er årstidsbilleder, erindringsstykker, tekster om Kattegat og candyflossdamen i cirkus, om kvinden, der fortæller os vejrudsigten i tv. Der er meditationer over mennesker, knogler, bøger, vækster og ikke mindst landskaber. Der er forestillinger om Lykken - haven uden ende - indignation over Uretten og et urimeligt udfald mod den centraleuropæiske roman. Med et virtuost greb om sproget balancerer bogen mellem fiktion og virkelighed. Den vækker til eftertanke ved sin dyb- og skarpsindighed, den overvælder ved sin yndefulde sprogbehandling, og den rører ved sin intime, begavende menneskelighed.

Se flere

Nyhedsbrev

Læs det nyeste om de bedste bøger først.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg vil gerne høre mere om

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK